Κατηγορίες

ΒΙΤΑΜΙΝΕΣ Α, Β1, Β2, Β3, Β5,Β6, Β7, Β9, Β12

ΒΙΤΑΜΙΝΕΣ Α, Β1, Β2, Β3, Β5,Β6, Β7, Β9, Β12

 

ΠΩΣ ΟΙ ΒΙΤΑΜΙΝΕΣ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΟΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΜΑΣ

 

Αρρώστιες που οφείλονται σε έλλειψη βιταμινών

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Βιταμίνη Α

Η βιταμίνη Α είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη.Ο κύριος ρόλος της βιταμίνης Α αφορά την όραση. Η βιταμίνη Α συμμετέχει στο σχηματισμό της ροδοψίνης (οπτικής πορφύρας), μιας χρωστικής των οφθαλμών που εμπλέκεται στη νυχτερινή όραση. Η βιταμίνη Α παίζει σημαντικό ρόλο στην κυτταρική διαφοροποίηση και είναι συνεπώς απαραίτητη για το σχηματισμό νέων κυττάρων. Η βιταμίνη Α παίζει ρόλο στη διατήρηση της υγείας και της συνοχής του δέρματος και των βλεννογόνων, βοηθώντας στην πρόληψη των λοιμώξεων της μύτης, του λάρυγγα, των πνευμόνων, του ουροποιητικού συστήματος κτλ. Η βιταμίνη Α συμβάλλει στην ανάπτυξη του εμβρύου και των οστών, την όρεξη, τη γεύση, την ακοή, την ανάπτυξη και την παραγωγή του σπέρματος.
 

ΕΛΛΕΙΨΗ
Σοβαρή έλλειψη βιταμίνης Α προκαλεί ποικίλες μεταβολές στη φυσιολογία του ματιού και οδηγεί τελικά σε τύφλωση. Μια οριακή έλλειψη βιταμίνης Α θα αυξήσει την ευαισθησία σε λοιμώξεις του αναπνευστικού συστήματος και σε δερματικές παθήσεις.

Πηγές φυσικής βιταμίνης Α: Μουρουνέλαιο, συκώτι, ραδίκια, καρότα, σπανάκι, τυρί, βούτυρο, γλυκοπατάτα, μαϊντανός, κόκκινες πιπεριές, βερίκοκα, μπρόκολο, αυγά.

 

Βιταμίνες Β

Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β, είναι οχτώ, και έχουν παρόμοιες φυσικοχημικές ιδιότητες, γι' αυτό θεωρούνται μία κοινή ομάδα. Κάθε βιταμίνη του συμπλέγματος Β, έχει διαφορετική μοναδική αριθμιτική και χημική ονομασία:

 

  • Βιταμίνη Β1     ►    Θειαμίνη                                    
  • Βιταμήνη Β2    ►  Ριβοφλαβίνη
  • Βιταμίνη Β3     ►   Νιασίνη
  • Βιταμίνη Β5     ►   Παντοθενικό Οξύ
  • Βιταμίνη Β6     ►   Πυριδοξίνη
  • Βιταμίνη Β7     ►  Βιοτίνη
  • Βιταμίνη Β9     ►   Φυλλικό  Οξύ
  • Βιταμίνη Β12   ►  Κοβαλαμίνη

Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β (Β1, Β2,Β3, Β5) , είναι αυτές που  συμμετέχουν στο μεταβολισμό της ενέργειας.

ΕΛΛΕΙΨΗ

Η βασικότερη ασθένεια στην έλλειψη  που οφείλεται σε μεγάλη έλλειψη της Β1 είναι το μπέρι-μπέρι. Οι μικρού μεγέθους ελλείψεις Β1 εμφανίζονται με τη μορφή κατάθλιψης, ευερεθιστικότητας, έλλειψης συγκέντρωσης και απώλειας μνήμης. Τα δραστήρια άτομα χρειάζονται περισσότερη Β1 (θειαμίνη) από τα άτομα που υιοθετούν έναν καθιστικό τρόπο ζωής.

Καλύτερες πηγές B1: Σπόροι κολοκύθας, άγριο ρύζι και καρύδια.

Η έλλειψή της Β2  προκαλεί πληγές και ερεθισμό στα χείλη, λιπαρό δέρμα γύρω από τη μύτη, κάψιμο και ερεθισμό των ματιών.

Καλύτερες πηγές B2: Εκχύλισμα μαγιάς, φύτρο σταριού, τυρί.

Η βασικότερη ασθένεια που οφείλεται σε μεγάλη έλλειψη της Β3 είναι η πελλάγρα. Οι μικρού μεγέθους ελλείψεις της Β3 εμφανίζονται με τη μορφή κούρασης, κατάθλιψης και απώλειας της μνήμης.

Καλύτερες πηγές B3: Εκχύλισμα μαγιάς, κρέας, καρύδια.

Ενώ η βιταμίνη Β5 εμπλέκεται στη λειτουργία των επινεφριδίων και το σχηματισμό αντισωμάτων.

Καλύτερες πηγές B5: Καρύδια και σπόροι.

Επίσης η βιταμίνη Β6 εμπλέκεται στη μετατροπή των απαραίτητων λιπαρών οξέων σε προσταγλανδίνες, οι οποίες βοηθούν στη ρύθμιση της ορμονικής ισορροπίας. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη μείωση της κατάθλιψη.

Καλύτερες πηγές B6: Φύτρο σταριού και ψάρια.

Η βιταμίνη Β9 ή φολικό οξύ, έχει καθοριστικό ρόλο σε ζωτικούς τομείς της υγείας μας και μας είναι απαραίτητο για την παραγωγή και συντήρηση νέων κυττάρων.

Καλύτερες πηγές B9: Αβγά, αβοκάντο, γάλα, δημητριακά, ζύμη, εντόσθια, κουνουπίδι, μπανάνες, ντομάτες, όσπρια, σπανάκι, σπαράγγια, συκώτι, φασόλια.

Και τέλος μεγάλη έλλειψη βιταμίνης Β12 οδηγεί σε κακοήθη αναιμία, μια κατάσταση η οποία μπορεί να απειλήσει την ανθρώπινη ζωή.

Καλύτερες πηγές B12: Ζωικά προϊόντα, μερικά είδη φυκών και εμπλουτισμένες τροφές.

Δεν υπάρχουν προϊόντα σε αυτή την κατηγορία.

ΒΙΤΑΜΙΝΕΣ Α, Β1, Β2, Β3, Β5, Β6, Β7, Β9, Β12